Even voorstellen

Wie ben ik?

Ik ben geboren in 1967, opgegroeid in een gezin met zeven kinderen, getrouwd, moeder van twee dochters en een zoon, schoonmoeder en grootmoeder. De rode draad in mijn leven is mijn interesse voor mensen en hun leefwijze. Ik heb mij gespecialiseerd in de wijze waarop mensen omgaan met emotionele factoren als angst, boosheid en grenzen. Door de jaren heen heb ik ontdekt hoe belangrijk het voor mij is om met hart en ziel bij mijn werk betrokken te zijn. Tot 1 augustus 2016 combineerde ik mijn activiteiten voor mijn praktijk met mijn functie in het onderwijs. Mijn pedagogische en didactische vaardigheden bewijzen hun meerwaarde naast de hulpverleningsvaardigheden. Het is een uitdaging voor mij om de balans van de mensen én zijn/haar omgeving te vinden. Ik vermijd de confrontatie niet, tegelijkertijd stel ik veel belang in onderlinge waardering, vertrouwen, respect en ruimte voor de dialoog. Onder Visie lees je over mijn kijk op hulpverlenen in Praktijk Remonte.

Ervaring

Praktijk voor psychosociale hulpverlening en contextuele therapie

  • Therapeut

Onderwijs MBO en VO

  • Docent, mentor, faalangstreductietrainer, talentontwikkeling (hoogbegaafdheid), coach, verschillende leerstijlen, waaronder de visuele leerstijl

Trainer workshops

Opvoedingsondersteuning

  • Pedagogisch werker

Lezingen

  • Verlies – verdriet – rouwen; de zin van het lijden
  • Psyche en geloofsbeleving bij ouderen (pastoraat)
  • Samen in gesprek over het (geloofs)leven na niet-aangeboren-hersenletsel
  • (Hoog)begaafd, en nu?

Relevante opleidingen

Diverse opleidingen m.b.t. hechting, rouw, trauma en verlies 

Mastercourse systemisch werken met traumatisch verlies bij Dr. Riet Fiddelaers (2020-2021)

Leergang omgaan met trauma bij Gwen Timmer (2019-2020)

Preventie en interventie rondom stress (CSR-methode) (2019)

Opleiding tot Contextueel Leertherapeut  (2016-2018)

Specialisatie voor de behandeling van psychotrauma-PTSS (TG-CGT 2016); bij Prof. Dr. A. van Minnen

Diagnostiek en interventie bij (vroegkinderlijk) trauma en problematische gehechtheid; bij Dr. E. Euser

Psychopathologie, diagnostiek en classificatie

Post-HBO Contextuele therapie (2 jaar)

Post-HBO Contextuele hulpverlening (2 jaar)

HBO Sociale Pedagogische Hulpverlening

Talentbegeleider Novilo (Hoogbegaafd) www.novilo.nl

Emotiegerichte therapie

Een taal erbij (verlies in beeld)

Burn-out coaching (psychosociaal én bio-neurologisch)

Hooggevoelige mensen (HSP)

Faalangstreductie (diversen)

Deskundigheid

Naast de gevolgde opleiding houd ik mijn deskundigheid op peil door jaarlijkse na-scholing, lezen van vakliteratuur, supervisie en intervisie met ervaren collega’s.

Publicaties:

Ik schrijf regelmatig voor diverse tijdschriften b.v.:

  • De invloed van hechting, de band tussen ouder en kind
  • Ontwikkelingsvoorsprong peuters en kleuters
  • Traumaverwerking
  • Boosheid
  • Narcisme binnen de kerk
  • KOPP-kind: mijn vader heeft de diagnose narcisme, hoe voorkom ik dat ik mij narcistisch gedraag.
  • Burn-out

Wilma Trouwborst-Bos